“A lényeg, hölgyeim és uraim, hogy a mohóság, jobb szó híján, jó dolog.”
Gordon Gekko
Gazdánk a
totalcar.hu
h i r d e t é s
Státusz: játékban

2006.11.13. 08:44 Orosz Péter

Álom, édes álom: Verdák párna

Címkék: verdák

Sweet dreams are made of this
Who am I to disagree?

– Eurythmics: Sweet Dreams

Tíz évvel ezelőtt eltöltöttem egy hetet egy egyetemi előkészítő táborban. A program így nézett ki: reggel nyolctól délig előadások, utána ebéd, utána délután kettőtől hatig gyakorlat, hétfőtől péntekig. Az előadások egy, az ergonómiának nemhogy fityiszt mutató, de azt furkósbottal tarkón suhintó előadóteremben zajlottak, kétszáz, boldogan szuszogó leendő egyetemistával, légkondicionáló nélkül.

Imecs Orsi egy Verdák párnán alszik. Fotó: Fenyő Balázs

A három percnél nagyobb oktatási rutinnal bíró előadók hamar felismerték, hogy nyolctól délig lehetetlen előadást tartani, ezért vérmérséklettől függően 2-3 szünetet iktattak be. Nem úgy, mint az a végzős hallgató, aki kedden az emberi anatómiát kísérelte meg négy órában összefoglalni, négy és fél óra lett belőle, négy és háromnegyed, szünet nélkül, majd délután egy óra előtt pár perccel az öt órája figyelő, dehidratált, fuldokló, túlmelegedett embereknek azt mondta: most akkor még megtanuljuk a tizenkét agyideget! És krétát ragadva felírta a táblára:

I. Nervus olfactorius
II. N. opticus
III. N. oculomotorius
IV. N. trochlearis
V. N. trigeminus
VI. N. abducens
VII. N. facialis
VIII. N. statoacusticus (vagy vestibulocochlearis)
IX. N. glossopharyngeus
X. N. vagus
XI. N. accessorius
XII. N. hypoglossus

Butaság volt!

Az emberi agy 45-60 percig tud intenzíven fókuszálni, utána csendben leolvad. A szem defókuszál, a testtömeg pedig elkezd a felső szemhéjba gyűlni, hogy azt ellentmondást nem tűrően lehúzza.

Mi a megoldás?

A rendszeres pihenő.

Óránként pár perc kikapcsolódás, ebéd után pedig egy kellemes, húsz perces alvás. Ennyi az egész.

De ha hiányoznának eközben is az autók, tegye a fejét erre a párnára.

A Forum Hungary ajándéka.

A kérdés

Aludni nagyon jó, de van amikor veszélyes: például ha autót vezetünk. Melyik autók próbálják ma felébreszteni az elbóbiskolt sofőrt és hogyan?

A nyertes válasz

Szekeres Richárd:

  • Citroncs C4 és afölötti verziók: rezgeti az ülés jobb vagy bal oldalát, attól függően, hogy éppen melyik irányba akarunk akarunk félálomban kiesni a sávból
  • a Legendás Honda, ha a jobb oldali sávelválasztó vonalat közelítjük, vagy lépjük át félálomban, akkor jobbra nehézzé válik a kormányzás, balra meg könnyűvé. Így még félálomban is visszatérünk a sávunkba.

Ja ez nem jó, ettől még nem ébredünk fel!

  • Merci, Audi, Bömös, Volvo, Honda Legend stb.: már képes fékezni, ha beáll előttünk a sor az autópályán. Egy erősebb fékezéstől felébredünk, ha nem, akkor meg majd a kistempójú csattanás segít elkergetni az álommanót.
  • Corvette, és más amerikai autók: mindig mindenért bim-bammolnak, valószínűleg azért is, ha elalszunk :)
  • Trabant: nem felébreszt, hanem nem is hagy aludni :) ez tapasztalat

48 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://hiena.blog.hu/api/trackback/id/tr8817686

Magyar Zoltán 2006.11.13. 08:53:59

Hogy melyik autók próbálják meg felébreszteni a menet közben elbóbiskoló sofőrt? Mindig a szembejövők, amikor átkóvályog a szemközti sávba :)

omm 2006.11.13. 09:08:39

Elsők a Citromék: LDWS-Lane Deparure Warning System...C4, C5, C6...seggrázás stb.
Honda Legend: Nehezedő kormányzás, visszarántás, fékezés stb.
Volvo készíti elő a Volvo Car’s Driver Alert™ system-et, ami a szemet figyeli és abból következtet, de ez még nincs gyártásban...
az Infinity a 2005FX modellben, gondolom a M45-ben is megvan
Mercedes- szintén LDWS E osztály, S osztály
Lexusokban szintén opciós kellék...

Valójában ezek elaludni hagynak, aztán ébresztenek, azért lesz jobb talán a Volvo rendszere...
Dióhéjban ennyi...

att 2006.11.13. 09:56:00

Citroën C4,C5, C6 (Lane Departure Warning System - LDWS) - rezgeti az ülést
Infiniti M45,2005 Infiniti FX35, FX45 - figyelmeztetõ hang
Lane Guard System legújabb Man kamionokban - figyelmeztetõ hang, fényjelzés
bármelyik autóban :) - Driver Alert System - www.carkeys.co.uk/news/2006/october/23/11716.asp

szakmernok 2006.11.13. 09:57:35

Az én autó úgy ébreszt fel, ha elalszok, hogy egyzserűen belemegy az árokba, nekimegy a szalag korlátnak vagy a szembe jövő autónak. Hatásos módszer. És ezt már az alapverzió is tudja.

Garp · http://www.skodas.hu 2006.11.13. 10:35:48

Škoda 120-asom eleve olyan hangorkánnal közlekedik, hogy nem hagy elaludni. A másodlagos védelmi vonala pedig messze megelőzi modern autók rázó-fékezgető-prüttyögő próbálkozásait: eszement úttartása folyamatos koncentrációra késztet. Kvázi megvan minden ebben az autóban is. Ha lecsúszna a kezem a kormánytól, és beleakad az irányjelző karba, az index, mintha egy marék aprópénzt csörgetnének, jelez. Ha lazulna a kormányzásra fordított figyelem: vertikális helyett horizontális amplitudójú mozgást generál. Ha a gázpedálról csúszna le a lábam: (mivel akkor még nem volt divat ilyen dolgokat is figyelembe venni a tervezéskor) a csapágyak ,tűgörgők jelentős surlódása miatt fellépő lassulás is felébreszt.

Tehát kijelenthetjük: kis szerencsével a Škoda 120-as teljes mértékben megfelel a kérdésben megfogalmazottaknak. :)

Finta Bálint 2006.11.13. 10:53:38

1. Citroen C4, C5: sávelhagyás esetén a megfelő oldali üléspárna-rezgetéssel
2. Volvo-Ford: kormányrázás, motorhang-változtatás, szélvédőre kiírt feliratok
3. MAN teherautók: Lane Guard System; sávelhagyás esetén hang- és fényjelzés.
4. Infiniti: figyelmeztetés indokolatlan sávelhagyásra.
5. Siemens-VDO (típusfüggetlen): Driver Attention System; infrakamerás figyelés (a sofőr arcát), ezek kiértékelése (pislogás, stb) és ezek elalvásra utaló jelei esetén figyelmeztető jelzések. (PROTOTÍPUS!!!)

Vismajor 2006.11.13. 11:05:04

A disznószállító pótos IFA, amellyel csattanunk, miközben az autós agyán átsuhan az NDK csoda V6 motor...

Fari 2006.11.13. 11:07:15

ha elalszol vezetés közben az az autó, (bár többnyire kamion) próbál felébreszteni, amelynek a sofőrje villog, dudál, hogy ébredj, különben többé nem nagyon kelsz fel. szerencsés esetben a szállítánya csupán pár mázsa kínai ruha, de rosszab esetben sóderszállító lesz az, amelyik villog.

Németh Richárd 2006.11.13. 11:23:23

Ha jól tudom, akkor az európai autókban a vezetőülésekben elhelyezett 'rezgők' rezegtetik + a vezető jobb v. bal combját, attól függően, h. éppen jobbra v. balra akar index nélkül sávot váltani. Viszont az új Honda Accord a sávok figyelembevételével a kormányt nehezíti el. A jó irányba könnyebben fordul, a rossz irányba nehezebben.

Noveczky Tamás 2006.11.13. 11:54:15

Egyik barátomnak volt egy Trabantja első kocsi gyanánt, az úgy gátolta meg, hogy ha valaki nem fogta rendesen a kormányt az autó orvul bekanyarodott az első utcán. Ha meg esett az eső, akkor a természet segítségével tartotta ébren a bent ülőket, még azt is aki az anyósülésen ült, ugyanis ő tartotta az esernyőt.
A legjobb módja manapság az, ha az autóhoz alapfelszereltségben passzolnak valami jó kis hifit és hangfalakat, de a krónikus álomkórosok ezt megspékelhetik egy mélynyomóval is.
Vannak speciális típusok, mint például a Suzuki Alto, amiben addig tuti nem lehet elaludni, amíg mások is vannak az úton. Hogy miért? Hát a heveny és tömeges méretekben előforduló röhögés miatt a kocsi láttán. Engem mondjuk az előző autóm, egy Daihatsu Charade is mindig ébren tartott valahogy. Olykor úgy, hogy vontatni kellett, volt, hogy a három hengerből csak kettőt használt vagy a dinamója nem volt jó. De volt általános módszere is, mindig figyelni kellett, hogy az úton maradjon, ez négy rossz lengéscsillapítónál és két rossz futóműnél igencsak nagy kihívás.
És végül, a mai tucatautókban igencsak nehéz tud lenni az ébren maradás, ha másért nem hát az ingerszegény környezet miatt. Hogy mi a megoldás? Az anyóst vagy a Trabantos barátom anyukáját kell az anyósülésre terelni, lehetőleg minél gyakrabban és akkor olyan hanghatásokat kapunk (a sikítástól az okoskodásig), amik nemcsak az alvást akadályozzák meg, hanem az alacsony vérnyomást is.

Cirmos 2006.11.13. 12:14:39

Hello. Ha jól emlékszem a CITROEN próbálkozott ilyen kütyüvel. A lényege, hogy sávelhagyáskor figyelmeztető hangot ad.A C4-hez lehet kérni!

Nagy Tamás 2006.11.13. 12:36:09

K.I.T.T.,Herbie

DonIsu 2006.11.13. 13:22:05

Kispolski: 10 perces autózás után lerohad, tehát mire kezdtél átmelegedni, megint szállhatsz ki.

Deewoo: Állandóan vmi hibát jelez, persze mindig mást, s máshol, máshogyan, szóval garantált a parázás miatti adrenalintúltengés.

Japó verdák: alapból sípolnak mindenért, intelligensebbek, mint a mosóporom....

Saab: Minden gödörben ugrik egyet a cd-d, ezért a tököd is kivan már...

Trabi: No comment!

Lada: Már megint tankolni kell...

Seat: Alapból "adrenalin", nem is bírsz aludni csak hétvégén, annyira sportos vagy.

Suzuki: Már megint mi a rák zörög és hol?!!?!

Skoda 120: Folyamatosan küzdesz a széllökésekkel, mert otthon felejtetted a zsák homokot.

ML Merga: Állandóan integetni kell a "Tesvéreknek", szóval fő az éberség, még valaki fölszántja a kocsibeállódat!

Audi: "Mennyémávazzeeee!!" - üvöltöd, s ettől elfelejtettél időben lekanyarodni, s csak egyirányú-jobbkezes utcákba botlasz, a GPS meg ledobja a láncot Csepel után. Fakkivan!

Porsche: "Már itt is vagyunk?!"

Ferrári: "Má' megin fotóznak.... Na jó, megállok, felpumpálom a zedzőcipőm, megigazítom a dzsogingom szárán a zipzárt!"

Hummer: Miután az ötödik utcában is vissza kellett tolatnod, mert elakadtál, kiszállsz, káromkodsz egy embereset, leköpöd a bicajostáblát, s villamosra ülsz....Ott merj aludni!!!

VW Touareg: Annyira leköt a Mónikasó, amit a kijelzőn bámulsz, hogy tág pupillákkal rohansz egy tisztított-vizet szállító teherautó platójába.

Honda CRX: Előbb borulsz fel egy kanyarban, minthogy elaludnál.

BMW: Ilyen autó volanjánál nem bírsz aludni!

De igazából a legjobban a magyar utak ráznak fel....szó szerint!

Koscsó Balázs 2006.11.13. 14:04:02

A kütyüt, ami az elalvó sofőr ébresztését végzi, ACC-nek (Adaptive Cruise Control) hívják. Az ACC több érékelővel kb 200 méterig lát előre, és ha azt érzi, hogy adott tempónál belerohanhatunk az előttünk haladóba vagy állóba, akkor először hanggal és műszerfaljelekkel figyelmeztet, majd óvatosan fékez. Az ACC-t először a Mercedes vezette be, de a bemutató elég nagy botrányba fulladt. A merci melett rendelhető még az Audi A6-os és Q7-es modelleihez is.

Krisipisi 2006.11.13. 14:29:05

Mercedes 500 sec. A V12-es motor annyit fogyaszt, hogy mire elálmosodnánk, már sípol is az üzemanyagszint-jelző.

megintén 2006.11.13. 14:42:04

Citroen, BMW, Mercedes, Honda.

A C4-C5-ben rezegteti az autó a vezetői ülést, hogy "kelj már fel!". A másik háromban (a Hondánál az Accordban és a Legendben, a németeknél meg szinte mindegyikben) asszem csak figyelmeztető pityegés van. Aztán állítólag van olyan rendszer, ami úgy viselkedik, hogy elnehezíti a kormányt, ha az autó rossz irányba akar kisodródni. A Seat is dolgozik valamilyen sofőr-figyelő megoldáson. Szóval van már elég sok, szerintem nem lehet mindet felsorolni, csak valamilyen autós újságíró tudná ezt (neki minek a konc?), vagy aki ráér naphosszat bogarászni a google-t.

Balogh László 2006.11.13. 14:55:52

Citroen C4, Mercedes S-osztály, Honda Legend,

Kazi 2006.11.13. 15:00:57

Én egy Ferrariban,vagy egy toyota
celicában ülve nehezen bírom elképzelni hogy elbóbiskoljak! Ha esetleg a párom
csacsog mellettem,akkor meg teljesen mindegy milyen autóban ülök az attól kezdve "alvásbiztos"!

Szép napot!

u.i.:Ja a kislányom lány létére napi 10x nézi meg a verdákat! Nem véletlen, az a fajta csaj aki 2évesen felismerte a márkákat hibátlanul alfa romeotól a volkswagenig!Imádná azt a párnát!

Farkas Árpád · http://www.frt.freeblog.hu 2006.11.13. 15:45:13

Például a Citroën C4. Megrezgeti a vezetőülést.

Enzo 2006.11.13. 15:56:06

A Citroen C4 vibra-motoros fenékrázó szerkezete ami akkor ,,ébreszt"(ha elaludtunk)hogyha a felezővonalat átléptük 80 felett index nélkül.Drága felárért.Lehetne az új S-Merci is aminek a műszerfalon egy éjjellátó van,és a fáradt embereknek egy unalmas sötét utat(ami leginkább egy sötét szobára emlékeztet)kellne bámulnia,ehelyett egy kis képernyőn látja a már bevilágított utat és az sokkal izgalmasabb.Igaz a ez technika nem erre való,de ha elbóbiskolt a sofőr és már valamilyen tárgyhoz érne a rendszer előtte sípol erre fölriad és satufék(meg is áll :D).És ez is drága.Ami viszon nem drága egy sokat beszélő feleség/férj .

Blázsovics Csaba 2006.11.13. 17:28:37

Volkswagen Csoport
Kamerával figyeli a vezető pislogás ritmusát és amennyiben a vezetőt elalvás fenyegeti riaszt.

Dusza Mate 2006.11.13. 17:38:04

Hat a Citroen C5 es a C6 az razza az ulest,olyan mint a mobil rezgocsongese.:-)) A Volvo fekez es sipol. A Merci S osztaly meg talan meg is allna, ha nem lenne kod,ami zavarna radarjait,amugy O is visit,fekel,meg razza az ulest. Elmeletben minden tokeletesn mukodik,de az alvo embert mar felebreszteni nehez.:-))

Charlei 2006.11.13. 18:46:07

A bóbiskolásra hajlamos sofört mindegyik megkísérli felébreszteni, amelyikben van anyós ülés és anyós is helyetfoglal benne.

Bedő István 2006.11.13. 19:24:43

Sziasztok!
2 ilyen autóról tudok:
Citroen C5: az autó alján szenzorok figyelik az utat ,ha index nélküli sávelhagyás történik az ülésbe épített rezgőmotorok jeleznek a sofőrnek.
A másik autó is ugyanezt a technológiát használja: Citroen C4 Picasso.

Fapuma 2006.11.13. 20:55:21

A citroen fejlesztete ki az úgynevezett AFIL rendszert, ami a bóbiskoló vezetők felébresztésére alkalmas, oly módon, hogy 80 km/h felett érzékeli a rendszer a sávelválasztó vonalat és a sáv index nélküli elhagyására a sofőrt ülepére irányzott rezgéssel figyelmezteti.
Citroen C4 Picasso C4 C5 és C6 modellekhez rendelhető az AFIL rendszer.

HFT 2006.11.13. 21:31:53

1. Mercedes kamionok, pl. Actros sávelhagyásra figyelmeztető rendszere, de a Scaniákban (busz, kamion) is van már ez úgy tudom (elhagyás esetén hangjelzés, ellenk. old. kerekek fékezése vagy automatikus ellenkormányzás)
2. Mercedes S osztály (pl.) aktív vészfékrendszere
3. személyautókban, pl. citroenekben is van (pl. c5-ben véletlen sávelhagyásra figyelmeztető jelzés, amely akkor szólal meg, ha a sofőr irányjelzés nélkül elhagyja autójával a kijelölt ívet. A berendezés infraérzékelők segítségével működik, az útburkolati jeleket pásztázza. A biztos hatás kedvéért a rendszer a sávelhagyás irányának megfelelő üléspárnát is rezegteti.) Ez a rendszer úgy tudom már peugeotokban is van/lesz rövidesen.
4.Honda/Acura is alkalmaz sávelhagyás-figyelő rendszereket.
5. Volvo vészfékrendszere nem fékez állóra, de lassít és fény- és hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt (S80).
Hát, még lehetne folytatni, de most ennyi jut eszembe...

...Dáwid... 2006.11.13. 21:49:23

Szerintem minden autó felkelti a sofőrt, csak lehet hogy már későn. Ha a vezető a csattanásra ébred (ha akkor sem akkor már nem is fog többet) akkor azért örülne egy olyan seggmasszírozónak mint amit a VOLVO S80as-ban találna. Szerintem az a tuti.

vela 2006.11.14. 08:27:17

A nagy- vagy kismellű autók.

Szepi 2006.11.14. 11:35:50

Hát elég sokban már megtalálható:
A légzsák ébreszt miután leestünk az útról:)

Kertész István 2006.11.14. 13:30:32

A Citroennek van egy véletlen sávelhagyást figyelő rendszere ami felébreszti az elszundító sofőrt úgy, hogy rezegteti az ülést. Ha jól tudom a C4 és C5-be rakják.
Üdv
István

Szekeres Richárd 2006.11.14. 14:00:27

- Citroncs C4 és afölötti verziók: rezgeti az ülés jobb vagy bal oldalát, attól függöen, hogy éppen melyik irányba akarunk akarunk félálomban kiesni a sávból
- a Legendás Honda, ha a jobb oldali sávelválasztó vonalat közelítjük, vagy lépjük át félálomban, akkor jobbra nehézzé válik a kormányzás, balra meg könnyűvé.
Így még félálomban is visszatérünk a sávunkba.
Ja ez nem jó, ettől még nem ébredünk fel!

- Merci, Audi, Bömös, Volvo, Honda Legend stb.: már képes fékezni, ha beáll előttünk a sor az autópályán. Egy erősebb fékezéstől felébredünk, ha nem, akkor meg majd a kistempójú csattanás segít elkergetni az álommanót.

- Corvette, és más amerikai autók: mindig mindenért bim-bammolnak, valószínűleg azért is, ha elalszunk :)

- Trabant: nem felébreszt, hanem nem is hagy aludni :) ez tapasztalat

Tivcsi 2006.11.14. 16:16:12

A Thököly úton és recés csíkkal ellátott autópályákon mindegyik! Mechanikus úton felrázza álmából. :)
Úton tartó kamer pl. a Merci Actrosokban: hangjelzéssel figyelmeztet a sávelhagyásra, majd az ellenkező oldali fékeket is aktiválja. Van olyan megoldás is, hogy megbizsergeti a széket ha sávelhagyás van vagy x időnként a sofőr nem jelzi éberségét pl egy gomb lenyomásával.

Lőrincz Dániel 2006.11.14. 17:10:12

Szia kedves Hiéna!

Az alábbi ötleteim vannak:

BMW 7: ülésrezgetés
Citroen C5: ülésrezgetés
Rinspeed Senso: aromaterápia, ülésrezgetés
MAN: figyelmeztető hang- és fény. Ugye a nagy autó is autó? :)

Üdv

Danieru

scheerti 2006.11.15. 09:45:58

Terepes IFA megrakva trágyával ( safety car) megy elötted és potyog a kocsidra a lószar. Így egész biztosan nem alszol el. De a szobafestő mögött menni is élmény mikor a platós Transitról urgik a motorháztetődre a félig kiürült meszesvödör a menetszél miatt.Ilyen autók mögött lehetetlen elaludni,de ha valaki mégis egereket( mus musculus) lát átfutni az úton akkor érdemes megállni szunyálni:)

sámuel 2006.11.15. 13:50:46

Az új Citroenek, elsőként a C4 rezegteti meg ülésével az elbóbiskolva sávelhagyni készülő sofőr tomporát.

Gyuri 2006.11.15. 13:58:45

A szembejövő mixerkocsi tülköléssel, villogással, végül pedig hangos csattanással.

Pálmai Csaba 2006.11.15. 14:02:28

Hali!
Minden autó felébreszti az elszundikáló sofőrt.
A módszerek:
- megszólaltatja a szembejövő kamion kürtjét,
- az útszéli "rázókő" beremegteti a kocsit,
- hangos csattanással és üvegcsörömpöléssel, valamint így télen a kitört üveg helyén beáramló hideg szellővel,
- végső esetben - és a felszerelés megléte esetén - a légzsák jól arconcsapja a bóbiskoló sofőrt, hogy "Ébredj már!"

Üdv,
Tschaby

ember 2006.11.15. 14:37:10

pölö a Citroenek amikor sávelhagyáskor rezeg a vezető alatt az ülés

Szitya 2006.11.15. 14:56:39

Citroem C4 pl ha átmegy a kocsi a felezővonalon akkor az ülésbe lévő motorok beindulnak és "rázzák" az embert.

Sági Laci 2006.11.15. 19:01:45

Merci:Az ülés oldaltámaszát rázza.Citroen C6:Hangjelzés. Honda Legend:A kormány a balesetveszélyes irány felé nehezebben fordítható.

bgy 2006.11.16. 16:41:35

Pl. Citrom C4 és C5-ben, ha a vezető indokolatlan sávváltást akar tudtán kívül foganatosítani, akkor az autó rezegteti a vezetőülést. A BMW ezzel szemben a kormányt rezegteti hasonló esetben. (Azt nem tudom, hogy ez rendelhető-e már) Az új Honda Legend viszont ráncigálja az övet, ha úgy érzi, hogy a sofőr nem az előtte lévő eseményeket figyeli.
Nemrégiben olvastam olyan remek - de sajnos még nem kapható rendszerekről, amelyek a vezető fej- vagy szemmozgását vizsgálják, és a mozgás módja vagy éppen hiánya alapján feltételezik, hogy a vezető bóbiskolt, vagy éppen nem figyel. Ülésrezgéssel, tarkóra fúvott hideg levegővel éberítik a pilótát.

bgy 2006.11.16. 16:42:38

Pl. Citrom C4 és C5-ben, ha a vezető indokolatlan sávváltást akar tudtán kívül foganatosítani, akkor az autó rezegteti a vezetőülést. A BMW ezzel szemben a kormányt rezegteti hasonló esetben. (Azt nem tudom, hogy ez rendelhető-e már) Az új Honda Legend viszont ráncigálja az övet, ha úgy érzi, hogy a sofőr nem az előtte lévő eseményeket figyeli.
Nemrégiben olvastam olyan remek - de sajnos még nem kapható rendszerekről, amelyek a vezető fej- vagy szemmozgását vizsgálják, és a mozgás módja vagy éppen hiánya alapján feltételezik, hogy a vezető bóbiskolt, vagy éppen nem figyel. Ülésrezgéssel, tarkóra fúvott hideg levegővel éberítik a pilótát.

balázs 2006.11.16. 19:08:48

A Siemens új prototípusa a fáradás legkisebb jeleire is figyelmezteti a teherautó-sofőrt.

A német autópályákon történő minden negyedik baleset a túlzott fáradtságra, a volán melletti elalvásra (mikroalvás) és a kellő koncentráció hiányára vezethető vissza. Ennek kockázata hosszú, egyhangú utak ill. éjjeli vezetés esetén különösen nagy, ezért főleg a teherautó-sofőröket fenyegeti. A Siemens elsőként fejlesztett ki egy olyan vezetősegítő-rendszert, mely biztonságot nyújthat az úton lévőknek. A vállalat termékét - -az első elektronikus elalvás-gátlót - a ma zárult hannoveri IAA Haszonjármű 2006 kiállításon mutatta be.

A rendszer, amely kb. három év múlva lesz sorozatgyártásra érett, segíti a vezetőt a koncentrációhiány és a fáradtság felismerésében, mielőtt a helyzet túlságosan veszélyessé válna. Az új megoldás azoknak a vezetősegítő-rendszereknek a sorába illeszkedik, melyeket a Siemens VDO (a Siemens autóelektronikai ágazata) - pro.pilot néven fejlesztett. (éjjellátó készülék, követésitávolság-szabályozó).


A "Driver Attention System" a következőképpen működik: az utastérben egy infravörös-digitáliskamera van felszerelve a vezetővel szemben, de nem zavaró módon, mely a sofőr arcát pásztázza. (Mivel nem a látható fényt, hanem az infravörös hullámokat regisztrálja, éjjel és nappal egyaránt megbízhatóan működik). Az adatokat egy szoftver értékeli ki valós időben, mely a tekintet irányát, továbbá a pislogás számát és hosszát veszi alapul. Amennyiben a kiértékelés fáradtság jeleire utal, a rendszer először a vezetőülésben vibrálást kelt, és ha a vezető erre sem reagál (nem "ébred fel") akkor egyre erősödő hangjelzéssel kényszeríti arra, hogy szünetet tartson.

Azt hiszem ebből a szemszögből nem próbálta senki,igazából tudom,hogy nem fogom megnyerni,mert nem válasz a kérdésre csak érdekesnek tartom,meg gondolom te is...

Tommi 2006.11.17. 14:08:20

Tudomásom szerint egyetlen ilyen autó van, ez pedig a Renault Laguna. Az álmodó sofőrt a vezetőülés párnájának rezegtetésével próbálja felébreszteni. Ha ez nem sikerül, akkor az utat pásztázó szenzorok visszajelzései alapján működésbe lép a menetstabilizációs elektronika, és a beépített automata fékezőmodul.

M12AGE 2006.11.19. 12:55:57

Oké. Nem túl tudományosan fogalmazva két fajta megoldás létezik a fent vázolt kérdésre.
Az első a lélekre hat.
Nos, tegyük fel, hogy egy Zonda F-ben utazol. Képzeld el, hogy alszol... nem megy, mi? Hát, igen. Ez az első módszer alapja. Még a múlt században fejlesztették ki, lényege, hogy az autózás olyan élményt biztosít, hogy nem alszol el, legfeljebb bekattansz (a módszer egyetlen hátránya).
A második elgondolás inkább tudományos jellegű, így lélek helyett inkább a fenékre hat. Ennek két változata van. Az egyik, hogy külső szenzorok figyelik, amikor elhagyod a sávod, és elkezdik rezgetni az ülésed. A Citroen által kifejlesztett módszer hátránya, hogy, ha a szegélyvonalon mész át, akkor valószínűleg hiába ébreszt...
De van egy másik tudományos is, ami ilyen szempontból kicsit hatékonyabb:
Adott két kamera, melyek a szemmozgást, illetve a pislantás gyakoriságát figyelik. Ha nem mozog a szemed (nem figyelsz eléggé), vagy túl gyakran pislogsz, akkor a rendszer a fenti módszerrel és kormányrázással ébreszt.
Kávéval ébrsztés csak a következő generációban várható.

cick@ny 2006.11.19. 16:45:07

Nem minden esetben autó fújja az ébresztőt a donornak. De ha mégis akkor itt a lista: a szembejövő, az oldlaról jövő, az előző, talán még humánusan a bütykösös, a gyorsan kanyarodó, a lassan kanyarodó, az elsőbbséget megadó stb...
Mily módon? Drasztikusan, esetleg mákosan.

Garai Antal 2006.11.19. 20:25:59

Citroen C5 - sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, amely úgy működik, hogy az autó alján lépcsősen elrendezett érzékelők folyamatosan ellenőrzik az utat. Ha a sofőr elalszik és szép lassan kezd átkúszni a másik sávba, akkor at érzékelők a felfestésekre reagálva az ülésekbe épített farpofarezgető rezgőmotorokat aktiválják, melyre a sofőr remélhetőleg reagál. Aztán van az új BMW-kben is ilyen biztonsági rendszer, csak a honlapjukon nem merik elárulni. A Volkswagen tett/tesz fejlesztéseket folyamatosan, a követéstartókkal ill. azok módosulásával, mely jelzi, sípolással, ha közelítünk a valami felé, aminek nem kéne nekimennünk. Volkswagen fejleszt szintén egy sávelhagyás akadályozó rendszert, figyeli az út szélét és ha közeledünk, akkor figyelmeztet bennünket.
A Man kamionok már LGS-el futnak (Lane Guard System), ez is az útburkolati festésekre alapoz, azonnal figyelmeztet, amint a sofőr elkezd az útról letérni.
A Volvók elötti területet radarérzékelő pásztázza. Ha például közeledünk valami felé rohamosan,akkor piros fény a szélvédőn és hangjelzés figyelmeztet, később bekapcsol a fékaszisztens.