“A lényeg, hölgyeim és uraim, hogy a mohóság, jobb szó híján, jó dolog.”
Gordon Gekko
Gazdánk a
totalcar.hu
h i r d e t é s
Státusz: játékban

2006.12.05. 11:20 Orosz Péter

Az igazgató magánya: Ferrari F430 könyv

Címkék: ferrari

Talán utcai versenyautókról álmodik? Vagy inkább egy jó túrakocsiról? Ha felébred, tud majd mesélni az arcára borult könyvben számtalanszor ábrázolt autó hangjáról, ami ezerféle.

Nínó Karotta arcára fektetett Ferrari F430 könyvvel alszik. Fotó: Fenyő Balázs

A könyv úgy kezdődik, hogy egy Ferrari F430-at látunk felülről, a vastag, fényes papíron gumiszerű festékkel fölötte pedig az aktuális Formula-1 autó körvonalait. Kettő helyett egy ülés, de középmotor, hátsókerékhajtás, széles gumik. Mintha!

Látják, látják? – kérdezi a könyv. – Minden lapra Enzo Ferrari gőgjét nyomtuk, aki csak azért árult utcai autókat, hogy valami eltartsa a Scuderiát. Ha ön megveszi ezt az autót, Enzo kísértete újgazdag pozőrként gondol majd önre és szélvédőnyi napszemüvege mögül ezt gondolja fanyarul: fiam, ha beleülnél egy 156-osba, el tudnád egyáltalán indítani?

Az utcai versenyautó oximoron. Értelmetlen hülyeség. Almát a körtével.

Az utcai autó feladata: embereket és holmit szállítani, majd ezt sokszor, éveken keresztül megismételni.

A versenyautó feladata: végigmenni a verseny távján az összes többi versenyautónál gyorsabban.

A Ferrari F430 csodálatos szerkezet, de nem versenyautó: remek utcai sportkocsi.

De mi lenne, mi lenne ha valaki mégis egy versenyautóból csinálna utcai autót? Már csak a gondolatkísérlet kedvéért.

Ehhez vissza kell repülnünk 52 évet. Már megint a németek, persze.

Belsőség: Mercedes-Benz 300SLR Uhlenhaut kupé

Rudolf Uhlenhaut és a Mercedes-Benz 300SLR Uhlenhaut kupé. Forrás: Wikipédia

A kérdés

Tervezze meg az Uhlenhaut kupé méltó utódját néhány mondatban. Tehát vegyen egy versenyautót az elmúlt 50 évből és csináljon belőle utcai autót. Hogy honnan veszi a versenyautót, milyen formulából, az mindegy: az a lényeg, hogy versenyautóból induljon ki, ne pályára módosított utcai autóból. Minden értékelhető megfejtést közlünk.

Státusz: játékban

2006.11.30. 15:29 Orosz Péter

Rövid ebédszünet

Címkék: szolgálati közlemény

Kedves hiénák, a mai feladványért jöjjenek vissza holnap reggel hétfőn. Addig is olvassanak kedvükre Belsőséget.

Státusz: játékban

2006.11.27. 08:39 Orosz Péter

Guminők: 2007-es Pirelli naptár

Pirelli Tyre S.p.A.
vezérigazgatóság
Francesco Gori úr részére
2006. november 27.

Kedves Gori úr,

Az ön által vezetett vállalat kétségkívül olyan viszonyban van a stílussal, mint varacskos disznó a sárral. Van más gumigyár, aminek a Pirellihez hasonló tipográfiai tobzódás a logója? Találkozott-e valaha mustáron és kecsapon kívül ennyire kívánatosan a piros és a sárga? Készít másvalaki abroncsot aminek jobb kimondani a nevét, mint a Pirelli P Zero Corsáét?

Penélope Cruz a 2007-es Pirelli naptárban. Fotó: Inez van Lamsweerde - Vindooh Matadin

És persze a Pirelli naptár. Hát csinál az autós kiszolgáló szektor bármely más vállalata ilyet? Még hitvány mását sem.

De valami hiányzik.

Ha a rivális Fulda rá tudta venni a Maybachot, hogy csináljon neki egy egyedi tesztautót, 350-nél gumikat nyúzni, miért nem látott még a világ külön a Pirellinek gyártott Ferrarit? Vagy Lamborghinit! Vagy Paganit! Lenne miből választani.

Naomi Watts a 2007-es Pirelli naptárban. Fotó: Inez van Lamsweerde - Vindooh Matadin

Úgy hiányzik egy ilyen autó a naptárhoz, mint ahogy Démétér istennőnek hiányzott lánya, Perszephoné, amikor Hádész őt elrabolta.

Ugye már tárcsázza di Montezemolo úr számát?

Üdvözli,

Orosz Péter
totalcar

A kérdés

Mi köt össze New Yorkot, Milánót és a floridai Tampát és mi köze van ennek a három városnak a Pirellihez?

46 komment

Státusz: játékban

2006.11.23. 10:21 Orosz Péter

Letaglózó, fölényes innováció: Mazda MX-5 sapka

Címkék: mazda

Lubavicsi hászidokkal vettem egyszer részt egy ünnepi vacsorán sábeszkor. A hangulat fergeteges volt, fiatal, nagy szakállú jesivabóherek énekeltek az ételektől roskadó, hosszú asztal mentén. Én meg, én meg csak ültem az asztal egyik végén karót nyelten, óvatos villamozdulatokkal valami szimbolikus kaját csipegetve. Attól féltem ugyanis, hogy leesik a fejemről a sebtiben odanyomott kipa, rá az asztalra, és a plafonon majd megjelenik valami ószövetségi próféta és lesújt egy villámmal.

Végül a fejemen maradt.

Mazda MX-5 sapka csíptetővel. Fotó: Fenyő Balázs

De mennyivel nyugodtabban költhettem volna el ezt a szigorúan kóser vacsorát, ha ekkorra szembetalálkozom ezzel a csodálatos innovációval, a sapkát a gallérhoz csíptető madzaggal. Ezt az MX-5 sapkát természetesen felszerelték vele, hiszen a japán vállalatok nem hagynak elvarratlan szálakat termékeiken. Ha megnyeri, nyugodt eleganciával kabriózhat akármekkora szélben, és utána magabiztosan eshet be a zsinagógába este.

A kérdés

Bár a kabriók csodás szerkezetek és közelebb hozzák a világot, széllel és virágillattal, készítésük áldozatokkal jár: a tető elvesztése súlyosan csorbítja a karosszéria merevségét. Így aztán meg kell erősíteni őket oldalt meg alul, ami súlytöbbletet okoz, a súlytöbblet pedig ugye a Sátán eszköze a világ elpusztítására. Van-e olyan kabrió, ami nem nehezebb a kupénál, amiből készült, és ugyanolyan merev? És ha nincs: hogy készítene ilyet?

27 komment

Státusz: játékban

2006.11.20. 09:09 Orosz Péter

Great Big White World: Volvo füzet

Címkék: volvo

I wish you were queen
Just for today
In a world so white what else could I say?

– Marilyn Manson: Great Big White World

Az emberi agy olyan szerkezet, ami ha nem kap ingereket a világból, akkor nekiáll gyártani sajátot. Ezért kezdünk el hallucinálni sötétzárkában, ezért vannak jó ötleteink zuhanyzás közben, ezért őrülünk meg forgalmi dugóban.

Volvo füzet más, fehér tárgyak között. Fotó: Fenyő Balázs

De mit művel az emberi agy, ha az ingerhiány totálissá válik? Mondjuk ha az ezt a füzetet készítő autógyár autóit gyártási helyükön vezetjük, télen, Skandinávia egy kietlen pontján, amiből van elég. Végtelen hómezőket képzeljünk el, a hó színéhez precízen illesztett színű éggel, hóba ugrált nyúlnyomok nélkül.

Mit csinál ilyenkor a sofőr? Nézi a nagy végtelen fehér világot és miután a retinája már leégett a szikrázó fénytől, elkezd irracionálisan viselkedni? Nyugodt mozdulatok helyett elkezdi rángatni az autó kezelőszerveit, jégbordára fut, megcsúszik. Az autója pedig irányíthatatlanná válik és nekimegy egy cukorsüveggé havazott fenyőnek.

Volvo füzet más, fehér tárgyak között. Fotó: Fenyő Balázs

Most már értik, ugye, miért fordít annyi gondot a Volvo a biztonságtechnikára?

A füzet keményfedelű, ideális oldalzsebméretű, minden lapja hófehér, vonalak nélküli. Képzeljen a kezébe egy fekete tintát csöpögő tollat és nyerje meg.

A kérdés

A béna nyolcanas évek után mostanában egyre több a fehér autó és egyre többnek jól is áll (gondoljunk csak a Lamborghini Concept S-re, vagy akár az 5. generációs Golf GTI-re). Na de melyik autó mutat a legjobban fehérben? Igen, ízlésről fogunk vitatkozni.

33 komment

Státusz: játékban

2006.11.16. 08:58 Orosz Péter

Fiúk a bányából

Címkék: szolgálati közlemény

Gyors szolgálati közlemény:

  1. Minden választ megkapunk, nem kell aggódni.

  2. A kérdések megfejtésére egy hét áll rendelkezésre.

  3. Az érdekes/tréfás válaszkísérleteket meg fogjuk jeleníteni.

  4. Dan Gurney legenda volt. Aki megnyeri a Le Mans-t, feltalálja a pezsgőlocsolást, és egy héttel később Grand Prix-t nyer egy saját építésű autóban, az per definitionem legenda.

  5. A felhasználói élmény jelenleg béna. Pár nap és jobb lesz.

  6. A jövőben az első feladványhoz hasonló, egyetlen helyes megfejtéssel bíró kérdések időlimitesek lesznek.

  7. A Mohó Hiéna előző kiadásában ajándéktárgyak maradtak kisorsolatlanul. Az ezekre küldött megfejtések nem vesztek el, ahogy áthoztuk az adatbázist az új Hiéna alá, publikáljuk őket és nyertest választunk közülük.

  8. A jövő hétfői új játékig lesz részletes játékszabály, oldalt lehet majd megtalálni.

Jó szórakozást. Ha bármilyen kérdése lenne, írjon a hiena@mail.totalcar.hu címre.

Státusz: játékban

2006.11.16. 08:37 Orosz Péter

A tömeg ellen: Renault Forma-1 kulcstartó

Címkék: forma-1

Köd volt odakint és korareggel. A Karottával ácsorogtunk kialvatlanul Fernando Alonso frissen világbajnok versenyautója előtt. Talán ha térdig ért, szénszálpanelei áramlástani egyenletek háromdimenziós ábrázolásai.

Tudod hány kiló? – kérdezte.
Fogalmam nincs – mondtam.
Hatszáz. Pilótával. És kilencszáz lóerővel – felelte.

Orosz Péter fejére 27 db Renault Forma-1 kulcstartó zúdul. Fotó: Fenyő Balázs

Hatszáz kiló! Az még akkor is habcukorkönnyű, ha tizedannyi lóerőnek kell mozgatnia.

A tömeg mindennek az ellensége. Nagyobb, nehezebb motort mindenki tud eszkábálni. De grammokat reszelni lehetetlen felületekről és magnézium magnót gyártatni, azt már kevesebben.

A tömeg felesleges. És egyáltalán nem csak a versenyautóknál. Minél kevesebb vasat, alumíniumot és gumit szállítunk magunkkal, amikor autóba ülve legyőzzük a teret, annál kisebb nyomot hagyunk a Földön. Annál kevesebb erőforrást élünk fel haszontalanul.

Úgyhogy aki megnyeri ezt az ajándékot, huszonhét darab Renault Forma-1 kulcstartót, az nagy felelősséget vesz a nyakába. Hasonlóan a repülőgépek menekülési útvonalaiba eső üléseken ülők felelősségét kiemelő légikísérőkhöz, még időben szólok.

Huszonhét kulcstartó van a csomagban, egyet tegyen el.

A maradék huszonhatot olyan ismerőseinek kell adnia, akiket meggyőzött, hogy a következő autójuk hatékonyabb legyen. Kevesebb tömeget mozgasson. Ne legyen a szükségesnél nagyobb.

Készen áll?

A Renault ajándéka.

A kérdés

Írja le azt az érvet, amivel rávenné egy ismerősét, hogy hatékonyabb autóba üljön át! Jó válasz nincs, a beérkezett érveket folyamatosan olvashatják.

A nyertes válasz

fiktív lajos:

Fiat500-ban mindenki szexi.

26 komment

Státusz: játékban

2006.11.13. 08:44 Orosz Péter

Álom, édes álom: Verdák párna

Címkék: verdák

Sweet dreams are made of this
Who am I to disagree?

– Eurythmics: Sweet Dreams

Tíz évvel ezelőtt eltöltöttem egy hetet egy egyetemi előkészítő táborban. A program így nézett ki: reggel nyolctól délig előadások, utána ebéd, utána délután kettőtől hatig gyakorlat, hétfőtől péntekig. Az előadások egy, az ergonómiának nemhogy fityiszt mutató, de azt furkósbottal tarkón suhintó előadóteremben zajlottak, kétszáz, boldogan szuszogó leendő egyetemistával, légkondicionáló nélkül.

Imecs Orsi egy Verdák párnán alszik. Fotó: Fenyő Balázs

A három percnél nagyobb oktatási rutinnal bíró előadók hamar felismerték, hogy nyolctól délig lehetetlen előadást tartani, ezért vérmérséklettől függően 2-3 szünetet iktattak be. Nem úgy, mint az a végzős hallgató, aki kedden az emberi anatómiát kísérelte meg négy órában összefoglalni, négy és fél óra lett belőle, négy és háromnegyed, szünet nélkül, majd délután egy óra előtt pár perccel az öt órája figyelő, dehidratált, fuldokló, túlmelegedett embereknek azt mondta: most akkor még megtanuljuk a tizenkét agyideget! És krétát ragadva felírta a táblára:

I. Nervus olfactorius
II. N. opticus
III. N. oculomotorius
IV. N. trochlearis
V. N. trigeminus
VI. N. abducens
VII. N. facialis
VIII. N. statoacusticus (vagy vestibulocochlearis)
IX. N. glossopharyngeus
X. N. vagus
XI. N. accessorius
XII. N. hypoglossus

Butaság volt!

Az emberi agy 45-60 percig tud intenzíven fókuszálni, utána csendben leolvad. A szem defókuszál, a testtömeg pedig elkezd a felső szemhéjba gyűlni, hogy azt ellentmondást nem tűrően lehúzza.

Mi a megoldás?

A rendszeres pihenő.

Óránként pár perc kikapcsolódás, ebéd után pedig egy kellemes, húsz perces alvás. Ennyi az egész.

De ha hiányoznának eközben is az autók, tegye a fejét erre a párnára.

A Forum Hungary ajándéka.

A kérdés

Aludni nagyon jó, de van amikor veszélyes: például ha autót vezetünk. Melyik autók próbálják ma felébreszteni az elbóbiskolt sofőrt és hogyan?

A nyertes válasz

Szekeres Richárd:

  • Citroncs C4 és afölötti verziók: rezgeti az ülés jobb vagy bal oldalát, attól függően, hogy éppen melyik irányba akarunk akarunk félálomban kiesni a sávból
  • a Legendás Honda, ha a jobb oldali sávelválasztó vonalat közelítjük, vagy lépjük át félálomban, akkor jobbra nehézzé válik a kormányzás, balra meg könnyűvé. Így még félálomban is visszatérünk a sávunkba.

Ja ez nem jó, ettől még nem ébredünk fel!

  • Merci, Audi, Bömös, Volvo, Honda Legend stb.: már képes fékezni, ha beáll előttünk a sor az autópályán. Egy erősebb fékezéstől felébredünk, ha nem, akkor meg majd a kistempójú csattanás segít elkergetni az álommanót.
  • Corvette, és más amerikai autók: mindig mindenért bim-bammolnak, valószínűleg azért is, ha elalszunk :)
  • Trabant: nem felébreszt, hanem nem is hagy aludni :) ez tapasztalat

48 komment

Státusz: játékban

2006.11.09. 08:58 Orosz Péter

Nagy sebességű fűzfapoézis: Ferrari F2002

Címkék: ferrari forma-1

Kérem nézzék el a helyenként szálló gipszport és a padlóra tapadt malterfoltokat: még szerelünk és pakolászunk, de már lehet játszani. Egyelőre a "Szólj hozzá!" gombot megnyomva lehet választ küldeni.

Dénes Dóra és egy Ferrari F2002. Fotó: Fenyő Balázs

A nyeremény a világ egyik legjobban sikerült versenyautója. A meglehetősen indusztriális Ferrari F2002 névre hallgat, és a nevének megfelelő Forma-1-es szezonban Michael Schumacher a 15 versenyből 10-et megnyert vele, a többin pedig második lett.

Az autó igazi kis részletgazdag csemege. Lehet gyönyörködni a sok modellezett apróságában, de a legjobb benne, hogy az első kerék reagál a kormánymozdulatokra. Mint egy...mint egy...mint egy igazi autó!

A kérdés

Az alább olvasható rövid vers címével együtt hat legendás Forma-1-es versenyző nevének anagrammája. Bányássza ki őket a versből! A legelső tökéletes válasz nyer, a határidő egy hét, 24 óránként egy-egy rávezető segítséget olvashat a megfejtések között.

Iguana jam

A jacket writes.
Hah!
A piston, feared limit.
Lone fun.
A nerdy gun,
whir, then amok.

All grim.

A nyertes válasz

omm adta le, november 9-én 09:40 perckor:

Emerson Fittipaldi
Jackie Stewart
Dan Gurney
Juan Manuel Fangio
Graham Hill
Mike Hawthorn